STEPPING STONES TO MODERN SCHOOL "ALEKSA ŠANTIĆ" STEPANOVIĆEVO, SRBIJA
СРЕДА, 30. ЈАНУАР 2019.
„Duh demokratije ne može biti nametnut spolja. On mora izrasti iz unutrašnjosti naroda.“
СРЕДА, 30. ЈАНУАР 2019.
Mahmata Gandi
U savremenom svetu koji se zasniva na demokratskim tekovinama upoznavanje učenika sa značajem demokratije i za potrebom da se i oni aktivno uklučiju u takvo društvo, odgovorno učešće u demokratkom društvu je jedna od osnovnih kompetencija koje učenici treba da steknu na kraju osnovnog obrazovanja.
· Aktivno učestvuju u životu škole i lokalne zajednice tako što poštuju druge učesnike kao jednako vredne samostalne osobe i njihova ljudska i manjinska prava i tako što se suprotstavlja različitim formama nasilja i diskriminacije.
· Svojim aktivnostima u školi i zajednici promoviše duh tolerancije, ravnopravnosti i dijaloga.
· Kritički i argumentovano učestvuju u razmatranju pitanja za koja su zainteresovani poštujući razlike u mišljenju i interesima i daju lični doprinos postizanju dogovora.
· Razvijaju i poseduju osećanje pripadnosti određenim kulturnim zajednicama, lokalnoj zajednici, regionu u kojem žive, širem društvu, državi Srbiji i međunarodnim organizacijama u koje je Srbija uključena.
· Izražavaju na prihvatiljv i pozitivan način svoj identitet, poštujući drugačije kulture i tradicije i tako doprinose duhu interkulturalnosti.
· Da će kada dobiju pravo glasa umeti da se opredeli za političke ideje i programe za koje smatraju da na najbolji način doprinose ostvarenju lične i društvene dobiti i poštuje pravo drugih na drugačije opredeljenje.
· Zalažu se za solidarnost i učestvuje u humanitarnim aktivnostima.
Dakle, škola treba da bude mesto na kojem će se učenici sticati lično iskustvo u demokratskim postupcima, dijalogu, značenju konsenzusa, nenasilnom rešavanju sukoba, komunikaciju i interakciju, usvajanju prava i sticanju svesti o odgovornostima. Moralno vaspitanje u kojem se ističe afektivna dimenzija razvoja moralnih osobina kao što su:
· Prihvatanje demokratskih vrednosti i ponašanje u skladu sa njima.
· Intelektualno vaspitanje, podsticanje kognitivne (znanje, usvajanje pojmova, razumevanje pojmova, sistema i odnosa) i
· Socijalne dimenzije razvoja pojedinca (celoživotno učestvovanje u demokratskim promenama, razvoj sposobnosti i veština).
Vaspitanje i obrazovanje u skladu sa demokratskim vrednostima ima brojne prednosti kao što su:
· Poboljšava disciplinu: učenici kojima se pokloni poverenje postaju mnogo odgovorniji.
· Poboljšava učenje: više slobode učenicima da odaberu svoj način učenja i donekle šta će učiti, zbog te slobode izbora učenici su samouvereniji.
· Smanjuje sukobe: osećanje uzajamnog poštovanja, manje sukoba, vršnjačkog nasilja, netrpeljivosti, diskriminacije.
· Osiguranje trajne demokratije u budućnosti: učenje odgovornosti, putem konkretnog učestvovanja u životu škole
U savremenom svetu koji se zasniva na demokratskim tekovinama upoznavanje učenika sa značajem demokratije i za potrebom da se i oni aktivno uklučiju u takvo društvo, odgovorno učešće u demokratkom društvu je jedna od osnovnih kompetencija koje učenici treba da steknu na kraju osnovnog obrazovanja.
Učenici u toku školovanja treba da budu uključeni u vannastavne aktivnosti koje će ih osposobiti da aktivno, stručno, kritički i odgovorno učestvuje u životu škole, lokalne zajednice, kao i u širem demokratskom društvu, upoznavajući se sa pravima i odgovornostima koje ima kao pripadnik zajednice i kao građanin naše zemlje. Kroz ove aktivnosti učenici se osposobljavaju da prihvate i poštuju druge kao samostalne i jednako vredne osobe. Svojim aktivnostima u zajednici doprinose zaštiti i negovanju ljudskih i manjinskih prava, humanističkih vrednosti i osnovnih demokratskih vrednosti i principa. Koristi pravo izbora kulture, subkulture i tradicije koje će negovati i promovisati, poštujući pravo drugih da neguju i promovišu drugačije kulture, subkulture i tradicije. Važno je da se nauče poštovanju ravnopravnosti različitih društvenih i etničkih zajednica i njihovih kultura i identiteta.
Upoznaje se sa problemima marginalizacije i diskriminacije svoje ili drugih zajednica i načinima da aktivno izražava solidarnost sa onima koji su na bilo koji način diskriminisani ili marginalizovani. Neophodno je da učenici shvate značaj udruživanja kako bi angažovano, tolerantno, argumentovano i kritički zastupali određene stavove i interese, poštujući prava onih koji zastupaju suprotstavljene strane, kao i pravila i procedure za donošenje odluka.
· Aktivno učestvuju u životu škole i lokalne zajednice tako što poštuju druge učesnike kao jednako vredne samostalne osobe i njihova ljudska i manjinska prava i tako što se suprotstavlja različitim formama nasilja i diskriminacije.
· Svojim aktivnostima u školi i zajednici promoviše duh tolerancije, ravnopravnosti i dijaloga.
· Kritički i argumentovano učestvuju u razmatranju pitanja za koja su zainteresovani poštujući razlike u mišljenju i interesima i daju lični doprinos postizanju dogovora.
· Razvijaju i poseduju osećanje pripadnosti određenim kulturnim zajednicama, lokalnoj zajednici, regionu u kojem žive, širem društvu, državi Srbiji i međunarodnim organizacijama u koje je Srbija uključena.
· Izražavaju na prihvatiljv i pozitivan način svoj identitet, poštujući drugačije kulture i tradicije i tako doprinose duhu interkulturalnosti.
· Da će kada dobiju pravo glasa umeti da se opredeli za političke ideje i programe za koje smatraju da na najbolji način doprinose ostvarenju lične i društvene dobiti i poštuje pravo drugih na drugačije opredeljenje.
· Zalažu se za solidarnost i učestvuje u humanitarnim aktivnostima.
Dakle, škola treba da bude mesto na kojem će se učenici sticati lično iskustvo u demokratskim postupcima, dijalogu, značenju konsenzusa, nenasilnom rešavanju sukoba, komunikaciju i interakciju, usvajanju prava i sticanju svesti o odgovornostima. Moralno vaspitanje u kojem se ističe afektivna dimenzija razvoja moralnih osobina kao što su:
· Prihvatanje demokratskih vrednosti i ponašanje u skladu sa njima.
· Intelektualno vaspitanje, podsticanje kognitivne (znanje, usvajanje pojmova, razumevanje pojmova, sistema i odnosa) i
· Socijalne dimenzije razvoja pojedinca (celoživotno učestvovanje u demokratskim promenama, razvoj sposobnosti i veština).
Vaspitanje i obrazovanje u skladu sa demokratskim vrednostima ima brojne prednosti kao što su:
· Poboljšava disciplinu: učenici kojima se pokloni poverenje postaju mnogo odgovorniji.
· Poboljšava učenje: više slobode učenicima da odaberu svoj način učenja i donekle šta će učiti, zbog te slobode izbora učenici su samouvereniji.
· Smanjuje sukobe: osećanje uzajamnog poštovanja, manje sukoba, vršnjačkog nasilja, netrpeljivosti, diskriminacije.
· Osiguranje trajne demokratije u budućnosti: učenje odgovornosti, putem konkretnog učestvovanja u životu škole
Нема коментара:
Постави коментар