NAŠ PROJEKAT





Mi u svetu projekata i projektne nastave


Tokom prethodnih nekoliko meseci načinili smo nekoliko bojažljivih koraka ka jednoj potpuno novoj dimenziji našeg do tada dobro poznatog posla.
Svesni da se svet koji nas okružuje menja neverovatnom brzinom, osmelili smo se da uhvatimo korak sa njim i pratimo talas promena.
Uzevši u obzir okolnosti u kojim radimo, raspoloživa sredstva, a najviše nošeni entuzijazmom i željom za učenjem, upustili smo se u avanturu zvanu pisanje projekta.

Brošura fondacije Tempus - Mogućnosti za učešće u Erasmus+ programu koju smo koristili u inicijalnoj fazi, pomogla nam je oko osnovnih informacija i ideje koja stoji iza programa namenjenih obrazovanju.

Izazov

Kao što znate, svaki početak je izazov za sebe. Trudili smo se da odabir teme bude zasnovan na realnim osnovama, našim snagama, kao i slabostima, da se kritički osvrnemo na ono što nam nedostaje, ali i da iskoristimo do maksimuma potencijale koje posedujemo.

Ono što svakako jeste veliki potencijal i snaga naše škole jesu njeni učenici i zaposleni, koji iako malobrojni, čine odličnu polaznu osnovu, te smo stoga shvatili da ako našu motivaciju nadogradimo i novim znanjima i veštinama, na pravom smo putu da postignemo željenu promenu.

Na početku nam se činilo da zahtevi koji se pred nas postavljaju prevazilaze naše mogućnosti, no to je na sreću bio samo prvi utisak. Ipak, kako bismo bili sigurni da možemo izaći na kraj sa svim što nas čeka, poslušali smo savete dobijene od fondacije Tempus https://tempus.ac.rs/, na savetovanjima o Erasmus + projektima,  da je najbolje za prvi put birati projekte iz kategorije KA1.
Više informacija možete naći na  linku:


Korak prvi

Prvi korak svakako je bila izrada Evropskog razvojnog plana - dokumenta čiji sadržaj je osnova za učešće u bilo kom projektu finansiranom od strane Evropske unije. Ovakav plan podrazumeva zapravo spoj razvojnog plana ustanove i njegovo unapređivanje i nadograđivanje međunarodnom dimenzijom. Izazov sa kojim smo se susreli na ovom koraku jeste kako treba da izgleda ovaj dokument. Strateški dokument objavljen od strane Nacionalnog prosvetnog saveta  http://www.nps.gov.rs/wp-content/uploads/2011/02/PRAVCI-srpski-A4.pdf, otvorio nam je oči i dao nam smer u kom treba da se krećemo.

Korak drugi

Sledeći korak je bio odabir teme projekta. Razmatrali smo nekoliko opcija i na kraju, vođeni rezultatima samovrednovanja, ocenom eksterne evaluacije i novim Razvojnim planom, kao i najavama Ministarstva prosvete, nauke i  tehnološkog razvoja o uvođenju projektne nastave u 1. i 5. razred osnovne škole, odlučili smo da upravo to bude okosnica celog projekta. Smatrali smo da bismo kroz pripremu projekta, mobilnošću s ciljem ovladavanja novim znanjima i njihovim prenošenjem kolegama i implementiranjem u rad postigli unapređenje najznačajnijeg segmenta u radu jedne škole, a to su nastava i učenje.

Cilj nam je bio prevazilaženje slabosti koje nosi tradicionalna nastava, postavljanje učenika u centar, vodeći računa o njihovim individualnim mogućnostima, veštinama i sposobnostima.

Vizija koju smo postavili pred sebe, sama je dala ideje kako treba da se nosimo sa konceptom projektne nastave, a da pri tom razvijamo kod učenika kompetencije potrebne za 21. vek.

“...Želimo da postanemo savremeno opremljena škola, koja kreativnim i inovativnim programima koji su u skladu sa interesima okruženja i šireg evropskog regiona, podržava aktivno učenje, timski rad i razvojne potrebe svojih učenika/ca i svih ostalih učesnika/ca u nastavnom procesu…”

Veliki zadatak, da budemo agenti promene, koji će omogućiti svim učesnicima u nastavnom procesu da naprave korak za budućnost, stavljen je pred nas. Jedan od načina da se takva promena desi je i uvođenje projektne nastave i nastave zasnovane na kompetencijama.

Korak treći

Kako to da ostvarimo?

Učenje iz prakse drugih, edukacija na kursevima širom Evrope i sve mogućnosti koje su nam se otvarale u okviru programa Erasmus+ bile su deo izbora koji smo pravili.
Kurs koji nas je inspirisao pronašli smo na platformi School Education Gateway https://www.schooleducationgateway.eu na kojoj se nalazi sveobuhvatan pregled svih mogućnosti za zaposlene u obrazovanju. Odabrali smo, uz malo sreće, kurs koji je ispunio sve naše zahteve Project and Competence Based Learning: innovative and effective methods and tools, ponuđen od strane organizacije Enjoy Italy. 

Korak četvrti

Pred nama je stajala projektna prijava, koja je zahtevala detaljan plan aktivnosti. Naša projektna ideja time je dobila i formalnu dimenziju. Planiranje je zahtevalo da osmislimo pripremnu fazu, fazu mobilnosti i fazu širenja naših projektnih ideja i postignuća. U okviru svake faze zamišljeno je da se aktivnosti ostvaruju kroz razne oblike rada: prezentacije, radionice, ugledne časove i pilot projekat u kom će učestvovati svi učenici i finalni produkt  - priručnik za nastavnike u obliku vodiča za Projektnu nastavu i nastavu zasnovanu na kompetencijama pod nazivom “Stepping Stones to Modern School”, koji će sadržati sve što smo naučili u toku procesa učenja, primere iz prakse i preporuke za ostvarivanje ovakve vrste nastave. Sve tri faze fokusiraju se na ishode i uticaj koji će projekat imati, kao i održivost svih ideja koje su u njega ugrađene. Dugovečnost projektnih ideja leži u znanju koje će učenici steći, veštinama učenja, saradnji, timskom radu, kritičkom mišljenju, preduzetništvu, a sve zajedno vode ka formiranju samostalnih i sposobnih pojedinaca koji će biti spremni da odgovore na zahteve novog tržišta rada.
Kratak sadržaj našeg projekta možete videti na kartici objavljenoj na sajtu Evropske Unije https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2018-1-RS01-KA101-000302

Korak peti

Uspeh!
Mi među odabranima! Naša projektna prijava odobrena je za finansiranje i na taj način smo dobili potvrdu onog čemu smo se potajno radovali i u šta smo verovali tokom celog procesa izrade projekta.
Ogromno je zadovoljstvo kada se uloženi trud, rad i energija na kraju krunišu uspehom i sjajnom prilikom za profesionalni rast i razvoj.

Korak šesti


Realizacija projekta počela je 20.08.2018. i trajaće do 19.08.2019.
Preduzeli smo prve pripremne aktivnosti u okviru projekta.
Rezultate našeg rada delimo, kako bismo motivisali još kolega da se odvaže na ovakav profesionalni i lični razvoj.       




Нема коментара:

Постави коментар