10. 12. 2018.

ESTETIČKA KOMPETENCIJA



STEPPING STONES TO MODERN SCHOOL "ALEKSA ŠANTIĆ" STEPANOVIĆEVO, SRBIJA
ПОНЕДЕЉАК, 10. ДЕЦЕМБАР 2018.

Estetika, šta je to zapravo? Koje je pravo značenje navedenog pojma?

estetika (grčki aisthētikós):
1) u filozofiji: učenje o lepom, naročito u umetničkom stvaralaštvu;
2) razvijeno osećanje za lepo, smisao za lepo;
3) lep spoljašnji utisak, lepota, sklad.

Estetika je nauka o lepom, posebno o umetnosti kao najizrazitijem i najpotpunijem izražaju svega što je lepo.

Iako ne predstavlja reč koja se redovno koristi u svakodnevnoj komunikaciji, pojam estetika dobija sve više na značaju, te se sve češće spominje u medijima. U slučaju da Etimologija nas upućuje da je sam termin estetika potekao od grčke reči αισθητική u doslovnom značenju onaj koji primećuje. Imanuel Kant je estetiku definisao kao nauku koja posmatra uslove osećajne percepcije.

U filozofiji, estetika se definiše kao poseban oblik ljudskog stvaralaštva. Predstavlja posebnu granu filozofije i ispituje sve što je lepo i vredno u umetnosti, kao i suštinu nekog umetničkog dela. Estetika zajedno sa etikom čini posebnu oblast koja se naziva teorija vrednosti ili aksiologija.

Poznato je da je koncept lepote glavna tema ne samo antičke, već i srednjevekovne filozofije o umetnosti. Problem nastaje, što različiti ljudi različito doživljavaju lepotu, odnosno ono što je za jednu osobu lepo, za drugu možda neće biti.Iako su odvuek postojali određeni standardi o lepoti, empiristi su odbacili te standarde tvrdeći da svi mi možemo uživati u istim objektima prirode i delima umetnosti.

Šta su kompetencije?
Kombinacija znanja, veština i stavova koji su potrebni svakoj osobi za lično ispunjenje i razvoji društveno uključivanje i zapošljavanje (priprema učenika za život).

A estetska kompetencija podrazumeva prihvatanje važnosti kreativnosti i estetskih vrednosti u čitavom nizu medija i u svim umetnostima.

Kako u školi podstaći razvoj estetske kompetencije kod učenika?

Estetička kompetencija bi trebalo da bude deo svakodnevnog nastavnog konteksta u kojem se učenje odvija. Za njeno razvijanje nisu zaduženi samo pojedini nastavnici na svojim nastavnim predmetima, već se razvijanje obezbeđuje kroz sve školske predmete i van nastavne aktivnosti.


Od nastavnika se traži:

Zajedničko planiranje na nivou školskih timova

Kompleksniji rad na času, koji uključuje promene u metodama podučavanja i ocenjivanja.

Veća autonomija u realizaciji ishoda



OPIS OČEKIVANOG NIVOA POSTIGNUĆA


-Pozitivno vrednuje doprinos kulture i umetnosti razvoju ljudske zajednice; svestan je mešusobnih uticaja kulture, nauke, umetnosti i tehnologije

-Pokazuje osetljivost za estetsku dimenziju u svakodnevnom životu i ima kritički odnos prema upotrebi i zloupotrebi estetike

-Ima izgrađene preferencije umetničkih i kulturnih stilova i koristi ih za obogaćivanje ličnog iskustva

-Povezuje umetnička i kulturna dela sa istorijskim, društvenim i geografskim kontekstom njihovog nastanka

-Ume da analizira i kritički vrednuje umetnička dela koja su predstavnici različitih epoha i stilova, kao i dela koja odstupaju od karakteristika dominantnih pravaca

-Vrednuje alternativne umetničke forme i izraze (subkulturna)

Нема коментара:

Постави коментар