30. 10. 2018.

Kompetencije


STEPPING STONES TO MODERN SCHOOL "ALEKSA ŠANTIĆ" STEPANOVIĆEVO, SRBIJA
СРЕДА, 26. СЕПТЕМБАР 2018.


DA LI IMAMO ONO ŠTO JE POTREBNO?

KOMPETENCIJE ZA 21. VEK

Šta su to kompetencije?

I koje su to kompetencije ključne za obrazovanje mladih?


Reč kompetencija možemo prevesti kao sposobnost. U ovom slučaju sposobnost za život ovakav kakav se odvija pored nas i sa nama. Obrazovanje ima ulogu da ovaj neuhvatljiv koncept racionalizuje i smesti u okvire sistema. A mi smo ti koji treba da ga sprovedemo u delo. Da li je to lak i jasan zadatak?

Mnoge zemlje u okruženju za procenu efikasnosti obrazovnih sistema koriste međunarodni program procene učeničkih postignuća PISA (Programme for International Student Assessment), koji je u ovom trenutku najveće međunarodno istraživanje u oblasti obrazovanja.

U istraživanju 2006. učešće je uzelo oko 400,000 učenika, koji su predstavljali oko 20 miliona petnaestogodišnjaka iz 57 zemalja učesnica. Naši đaci zauzeli su 41. Mesto.
Zašto takav plasman i šta nam on govori?

Osnovni smisao PISA i sličnih projekata je da analiziramo kako sistem funkcioniše i šta bismo mogli/trebali da uradimo da bismo postignuća unapredili i koje mere mogu da poboljšaju kvalitet obrazovanja, tako da mladi razviju one kompetencije sa kojima će biti konkurentni na evropskom tržištu rada.

Uspostavljanje direktnije veze između zahteva tržišta (privrede) i obrazovanja je bliska budućnost i našeg obrazovnog sistema. (informacije preuzete sa stranice http://pisa.rs/)

Na osnovu tih saznanja gradimo svoju obrazovnu budućnost i kroz projekat “Koraci ka modernizaciji škole” (“Stepping Stones to Modern School”) koji sprovodimo u školi nastojaćemo da organizujemo nastavu orijentisanu ka kompetencijama.

Kompetencije se definišu kao kombinacija znanja, veština i stavova .



Znanja koja se neprestano menjaju, veštine koje su nam neophodne da se snađemo u tim promenama i stavovi koji drže ceo taj sistem na čvrstom tlu.


*Nepismenima u 21. veku neće se smatrati oni koji ne umeju da čitaju i pišu, nego oni koji ne umeju da uče novo, da se oduče od starog i ponovo uče.* - Alvin Tofler - 

Ova misao o pismenosti u 21. veku ima za cilj da nas usmeri na funkcionalnost u učenju, radu i životu uopšte, naglašavajući da jedino kada smo orijentisani ka rešenjima imamo mogućnost da napredujemo. U svetu koji se menja neverovatnom brzinom i koji je povezan u globalnu zajednicu, svima je neophodan čitav spektar veština i kompetencija koje moraju da se razvijaju kroz ceo život.

Ključne kompetencije koje je Evropska unija definisala su od značaja za tri aspekta života:
● Lično zadovoljstvo i napredak tokom čitavog života (kulturni kapital).
● Aktivnu građansku svest i uključenost u sve aspekte društvenog života (društveni kapital).
● Sposobnost zapošljavanja - sposobnost svake osobe da na tržištu rada dobije pristojan posao (ljudski kapital).


Ovaj evropski okvir postavljen je 2006. godine, a u maju 2018. usvojene su nove preporuke ključnih kompetencija za celoživotno učenje.

Evropskim referentnim okvirom izdvojeno je 8 ključnih kompetencija:


1.komunikacija na maternjem jeziku, 

2.komunikacija na stranom jeziku, 

3.matematička kompetencija i osnovne kompetencije u nauci i tehnologiji,

4. informatičke kompetencije, 

5. učenje kako se uči, 

6. socijalne i građanske kompetencije, 

7. preduzetništvo i smisao za inicijativu, kao i
8. kulturna osvešćenost i ekspresija.

Ovaj okvir dao je smernice za postavljanje 11 međupredmetnih kompetencija koje su ugrađene u Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u Srbiji
  • KOMPETENCIJA ZA UČENjE; 
  • KOMUNIKACIJA; 
  • RAD SA PODACIMA I INFORMACIJAMA; 
  • DIGITALNA KOMPETENCIJA; 
  • REŠAVANjE PROBLEMA; 
  • SARADNjA; 
  • ODGOVORNO UČEŠĆE U DEMOKRATSKOM DRUŠTVU; 
  • ODGOVORAN ODNOS PREMA ZDRAVLjU; 
  • ODGOVORAN ODNOS PREMA OKOLINI; 
  • ESTETIČKA KOMPETENCIJA; 
  • PREDUZIMLJIVOST I ORIJENTACIJA KA PREDUZETNIŠTVU. 
One nam daju jasne smernice u kom pravcu treba da se krećemo u obrazovanju mladih, jer naši učenici nisu više isti.
Onda ni mi ne smemo biti isti.

Нема коментара:

Постави коментар