10. 11. 2018.

KOMPETENCIJE ZA UČENJE



STEPPING STONES TO MODERN SCHOOL "ALEKSA ŠANTIĆ" STEPANOVIĆEVO, SRBIJA
ПОНЕДЕЉАК, 08. ОКТОБАР 2018.




“NE ČINI UMESTO DETETA ONO ŠTO MOŽE DA URADI I SAMO”
Džordan Peterson

Od trenutka kada ugledamo svetlost dana počinje naša trka sa svetom koji nas okružuje i naša težnja da uhvatimo korak sa njim, da naučimo kako se sa njim nositi na najbolji mogući način.

Prvi udah, prvi korak, prva reč... sve to zahteva spremnost da se krećemo napred i da učimo, s tim da je sticanje nekih znanja uslovljeno prirodom i sredinom u kojoj odrastamo, dok su neka uslovljena uticajem volje, rada i spremnosti na učenje.

Učenje se najčešeće definiše kao trajna i relativno specifična promena individue, koja se pod određenim uslovima može manifestvovati u njenom ponašanju, a koja je rezultat prethodne aktivnosti individue.

Obrazovne ustanove današnjice nalaze se u nezavidnoj poziciji u odnosu na neke iz prošlosti, jer je korpus znanja koji nude najčešće već prevaziđen i zastareo, čak i uz stalne reforme i osavremenjivanje sadržaja predmeta, obrazovanje zaostaje za vremenom u kom egzistira.


Ako je obrazovanje faktor koji treba da bude nosilac promena, nameće se pitanje, da li formalno obrazovanje nudi takve sadržaje onima koji ga pohađaju i omogućava im sticanje primenjivih i potrebnih znanja?

Ako to nije tako, da li time postaje nepotrebno i suvišno? Da li je onda obrazovanje lišeno svoje osnovne svrhe?


Kad već nije moguće nadomestiti ogroman raskorak između onoga čemu decu učimo u školama i onoga što im je potrebno za život u sadašnjem dobu, čemu treba da ih učimo?!

Rešenje koje se nazire i koje je kod nas, od skoro, akcentovanjem značaja međupredmetnih kompetencija kroz zakonske i druge regulative, prepoznato je kao dobar put, odnosi se na to da treba da ih naučimo onom najvažnijem, a to je kako da uče.



Način da se jaz premosti jeste upravo da se učenicima osnaže kapaciteti za usvajanje novih znanja i ohrabre se na njihovo kombinovanje i primenu u novim situacijama.



Upravo je UČENJE UČENJA ono što će svima biti potrebno kako bi bez većih poteškoća držali korak sa ogromnom količinom informacija, jer se, prema aktuelnim istraživanjima, celokupno ljudsko znanje udvostručava na svakih pet do osam godina.

Kompetencija za učenje osnova je celoživotnog učenja. Stoga bi fokus obrazovanja trebao da bude upravo na tome da se učeniku omogući da kroz vreme provedeno u školi usvoji ideju o značaju učenja i postane motivisan da je ugradi u svoj sistem vrednosti kao temelj za budući napredak u svemu što bude radio, da njegova lična filozofija počiva na tome.

Lična filozofija bi bila idejni okvir novog pristupa učenju, praktični primenjivi okvir bi bilo osposobljavanje za adekvatan odabir odgovarajuće metode učenja u odnosu na vrstu sadržaja koju je potrebno usvojiti.

Ideja i usvajanje praktično primenjivih metoda nas dovodi do postavljanja ciljeva i samoevaluacije postignutog u procesu učenja, jer učenik treba da bude u stanju da sam oceni dokle je stigao i koliko mu treba da bi postigao željeni cilj. Jer poznavanje značaja i vrednosti učenja, njegove praktične primene, samo po sebi ne služi ničemu ukoliko dosledno ne vodi napredovanju ka nekim jasnim ciljevima, na tom putu učenici stiču nova znanja i veštine, primenjujući prethodno učenje i svoja vanškolska iskustva, razvijaju istrajnost i uče kako prevazilaze teškoće u učenju.

Krajnji rezultat bi trebao biti učenik koji:
  • ima pozitivan i odgovoran odnos prema učenju.
  • je motivisan i osposobljen da samostalno planira, organizuje, sprovodi i vrednuje učenje; razlikuje bitno od nebitnog, izražava i obrazlaže ideje.
  • koristi različite izvore informacija i ima kritički odnos prema njima.
  • primenjuje odgovarajuće načine učenja u skladu sa ciljevima, sadržajem, interesovanjima, uslovima i vremenom.
  • sposoban je da samostalno i u saradnji sa drugima istražuje, otkriva i povezuje nova znanja; koristi mogućnosti vanškolskog učenja; neguje i razvija lična interesovanja.

Usvajajući, kroz svoj obrazovni put, kompetenciju za učenje, učenici sa sobom nose sav potreban prtljag za putovanje kroz život, neopterećeni suvišnim teretom, a opremljeni svim što će im usput zatrebati.

Нема коментара:

Постави коментар