19. 11. 2018.

ODGOVORAN ODNOS PREMA OKOLINI

„Budi promena koju želiš da vidiš u svetu“ Mahmata Gandi
Odgovoran odnos prema okolini je jedan od osnovnih ciljeva koji se postavlja za kraj osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Učenici se još u nižim razredima upoznaju sa problemima i izazovima pred kojima se nalazi naša okolina u predmetu Priroda i društvo tokom prvog i drugog razreda i kasnije u predmetu Svet oko nas u trećem i četvrtom razredu. Kasnije ova tema dobija nove okvire u sklopu predmenta biologija, geografija, hemija i fizika.

U redovnoj nastavi biologije ekološki sadržaji se proučavaju ili prožimaju kroz nastavne sadržaje petog, šestog i sedmog razreda. Poseban naglasak na odgovoran odos prema okolini stavlja se tokom obrade nastavnog programa za sedmi razred koji je ceo posvećen ekologiji. Uporedo sa biologijom i u nastavi geografije jedan od osnovnih ciljeva je i izgrađivanje svesti učenika o značaju zaštite svih sfera naše planete kao ekološkog okvira za život na Zemlji kao i da formiraju odgovoran odnos prema životnoj sredini. Ekološki sadržaji se uglavnom izučavaju kroz proučavanje sadržaja iz fizičke geografije (atmosfere, hidrosfere i biosfere). Jedan od zadataka nastavnog programa je da učenici treba da razumeju potrebu očuvanja, unapređenja i zaštite Zemljinih sfera i kompleksne geografske sredine u kojoj živi i čovek. Shvatanje kompleksnosti životne sredine razvija se kroz uviđanje da čovek nije izolovano biće i da naša planeta ne može da istrpi prekomernu eksploataciju i nebrigu. Kroz nastavu hemije, sa kojom se učenici sreću od sedmog razreda cilj je da se razvije svesti o važnosti odgovornog i racionalnog korišćenja i odlaganja različitih supstanci u svakodnevnom životu, upravo onih supstanci sa kojima učenici svakodnevno dolaze u kontakt. Nastava fizike omogućava učenicima da se upoznaju sa osnovnim fizičkim zakonima i pojavama koji vladaju u prirodi. Razumevanje ovih zakon je ključno za shvatanje povezanosti fizičkih pojava i ekologije i razvijanje svesti o potrebi zaštite, obnove i unapređivanja životne sredine. Učenici kroz nastavne sadržaje ovih šest predmeta sshvataju kompleksnost prirodne sredine i upoznaju se sa uzrocima i posledicama ponašanja ljudskog društva – domino efekat.



Kako rešavanje savremenih ekoloških problema u našoj okolini zahteva multidisciplinarni pristup, tako je i razvoj odgovornog odnosa prema okolini posao za učitelje i nastavnike više predmeta tokom dužeg niza godina. 

Šta se sve podrazumeva pod odgovoran odnos prema okolini? Odgovorno ponašanje prema našoj okolini podrazumeva poznavanje i neposredan doživljaj prirode, uviđanje značaja koji priroda ima za održavanje života na Zemlji, razumevanje međuzavisnosti živog sveta, prirodnih resursa i klimatskih uslova za održanje života, očuvanje raznovrsnosti života, ekoloških staništa i klimatskih uslova, kao i aktivno učestvovanje u očuvanju i negovanju zdravih životnih zajednica. Učenik se upoznaje sa posledicama ljudskih aktivnosti koje mogu da unaprede ili ugroze životnu sredinu i održiv razvoj. Održivi razvoj je razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjeg društva, ne dovodeći u pitanje sposobnost budućih generacija da zadovolje vlastite potrebe.
Važan rezultat osnovnoškolskog obrazovanja i rada jeste osoba koja je spremna da se uključi u aktivnosti usmerene ka očuvanju okruženja u kojem živi, radi i uči.
ODGOVORAN ODNOS PREMA OKOLINI bi trebalo da osposobi učenike da:
· Razume koncept zdravog i bezbednog okruženja (voda, vazduh, zemljište) za život ljudi i spreman je da se aktivno angažuje u zaštiti i unapređenju kvaliteta života u zajednici.
· Pokazuje razumevanje i spremnost za angažovanje u zaštiti prirode i upravljanju resursima tako da se ne ugrožava mogućnost budućih generacija da zadovolje svoje potrebe.
· Procenjuje rizike i koristi od upotrebe nekih supstanci po okolinu i zdravlje ljudi i odgovorno postupa sa njima (pravilno ih skladišti i odlaže otpad).
· Poznaje faktore koji utiču na zagađenje zemljišta, vode i vazduha, razume i predviđa posledice njihove upotrebe.
· Uviđa prednosti i nedostatke korišćenja različitih izvora energije.
· Razume značaj i koristi mogućnosti recikliranja.

Нема коментара:

Постави коментар